موهای زیرپوستی: دلایل و راه حل های آن

۱۴۰۰/۳/۳۰

آیا تا به حال متوجه شده اید که جوش های ریزی روی صورت ، دست ها یا هرجای دیگر بدن ظاهر شوند؟ ممکن است آکنه نباشد ، ممکن است فقط یک فولیکول پف کرده از مو در زیر پوست باشد.

موهای زیر پوستی ، موهای کوچکی است که در جهت مخالف جهت طبیعی فر شده و به جای رشد به سمت خارج ، در داخل سطح پوست به داخل رشد کرده است.

اگرچه موهای زیرپوستی یک مشکل پیچیده و جدی نیستند ، اما ممکن است کمی شرم آور باشد و باعث تحریک و قرمزی پوست در محل آسیب شود ، بنابراین در مورد این شرایط چه باید بدانید؟

دلایل ظاهر مو در زیر پوست



مو ممکن است گاهی اوقات از روی پوست خارج شود زیرا سلولهای مرده پوست منافذ پوست را مسدود می کنند ، و فولیکول مو را می بندند ، که ممکن است مو را مجبور به رشد و پایین آمدن به جای رشد کند.

گاهی اوقات این ممکن است در نتیجه بریدن موها با ابزاری که سطح پوست را لمس می کند ، به طوری که لبه موهای بریده و تیز چروکیده شده و به سطح اپیدرم به داخل نفوذ کند.

این وضعیت ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد ، اما در بین گروه های زیر بیشتر مشاهده می شود:

افرادی که به طور طبیعی موهای فر دارند ، زیرا موهای فر و درشت پس از اصلاح یا تراشیده شدن پوست به احتمال زیاد خم می شوند و سوراخ می شوند تا دوباره به داخل برگردند و رشد کنند.
افرادی که دارای سطح بالایی از هورمون های جنسی خاص هستند ، که باعث می شود احتمال ایجاد پدیده های زیر پوستی مو به خصوص پس از اصلاح بیشتر شود.

همچنین ، بسیاری از افراد با موهای ضخیم یا موج دار ممکن است به وضعیت موی زیر پوستd مبتلا شوند که به آن سودوفولیکولیت یا سوختگی تیغ می گویند.

این یک گروه از جوش هاست که اغلب پس از اصلاح ، اپیلاسیون یا اصلاح موهای نزدیک به پوست در ناحیه چانه ظاهر می شود.

از آنجا که موهایی که رشد می کنند ضخیم تر هستند ، لبه ها اغلب تیز هستند ، نفوذ به پوست و رشد به عقب و گیر افتادن در زیر پوست را آسان می کنند.


ingrown hairs


درمان موهای زیرپوستی

اغلب نواحی آسیب دیده پوست بدون نیاز به مداخله پزشکی بهبود می یابند ، اما اگر این اتفاق نیفتد ، بیماری ممکن است باعث ایجاد عفونت ، تیرگی پوست و ایجاد زخم شود ، به خصوص اگر منطقه آسیب دیده خراشیده شود یا جوش بزند.

بنابراین اگر در بعضی از قسمت های بدن خود موهای زیرپوستی دارید و اذیت می شوید یا این باعث ایجاد التهاب در پوست شما می شود ، پزشک می تواند با ایجاد یک برش ساده در اپیدرم ، موهای محبوس شده در زیر پوست را آزاد کند.

از جمله راه حل های دیگری که پزشک ممکن است پیشنهاد کند استفاده از یکی از داروهای زیر است:

داروهای استروئیدی: این داروها را می توان برای کاهش قرمزی و التهاب روی پوست استفاده کرد.
رتینوئیدها: کرم حاوی رتینوئیدها برای از بین بردن پوست از سلولهای مرده کار می کند و برای کاهش رنگدانه های ناشی از موهای زیر پوست کار می کند.
آنتی بیوتیک ها: این داروها به صورت خوراکی مصرف می شوند یا مستقیماً در مناطق آسیب دیده به منظور درمان هرگونه التهاب ناشی از بدتر شدن وضعیت موهای زیر پوست استفاده می شوند.

اما با همه این اوصاف ، هیچ درمان قطعی و موثری برای موهای زیر پوست وجود ندارد و اجتناب از اصلاح بهترین گزینه برای خانم ها و آقایانی نیست که اصلاح را به روش های دیگر از بین بردن موهای زائد ترجیح می دهند.

جلوگیری از ظاهر شدن مو در زیر پوست

برای جلوگیری از این شرایط ، سعی کنید هر بار که اصلاح می کنید این مراحل را دنبال کنید:

پوست صورت را روزانه با استفاده از حوله مرطوب یا اسکراب با حرکات دورانی مالش دهید ، تا موهای غیر رشد کرده از سطح پوست خارج شده و دوباره رشد کنند.
برای اصلاح از یک تیغ تیز استفاده کنید.
مرطوب سازی پوست با آب گرم قبل از اصلاح و استفاده از ژل اصلاح نیز ترجیح داده می شود.
در همان جهت که مو رشد می کند ، اصلاح کنید.
پس از هر اصلاح تیغ را با آب بشویید و تمیز کنید.
از لمس تیغه با پوست خودداری کنید و سعی کنید آن را هنگام اصلاح حتی کمی از آن دور کنید.
سعی کنید تعداد دفعات عبور تیغ از یک منطقه را کاهش دهید ، زیرا این کار احتمال عبور دستگاه از محل رشد مو را بیش از یک بار کاهش می دهد و در نتیجه احتمال هل دادن لبه موی تراشیده شده به داخل پوست را کاهش می دهد.
قرار دادن یک حوله مرطوب بر روی پوست برای کاهش هر گونه تحریک که پس از اتمام روند اصلاح ایجاد می شود.

همچنین می توانید به روش های دیگری برای از بین بردن موهای زائد متوسل شوید که ممکن است باعث شود موهای زائد مانند اصلاح در زیر پوست ظاهر نشوند ، یا کمتر ظاهر شوند ، مانند: کرم های موبر ، دستگاه های لیزر موهای زائد یا دستگاه های از بین برنده مو زائد برقی که موقتاً مو را از بین می برد.
..